Hans en Caro in San Diego

11 mei 2014 - San Diego Country Estates, California, Verenigde Staten

Op zondag 11 mei vertrok ik naar San Diego. Voor 3 weken werk. Caro komt daarna ook. Voor 3 weken vakantie samen.

Mijn vogeltje

2014_0511_071006

Boven de grote haringvijver ...

2014_0511_114246

2014 0512 - 2014 0519

Of het hier warm is ? Het wordt zelfs heet, en niet vanwege de zon : brand in mn achtertuin ! En ik dacht nog aan de kans op een aardbeving hier ... http://www.10news.com/news/wildfire-burning-in-4s-ranch

En ik woon in Double Tree ...

Foto via werk flaptop

Inmiddels brandt het op meer plaatsen in de regio en diverse collega's bij ASML Cymer zijn er direct bij betrokken. Niet leuk. http://www.10news.com/news/brush-fire-breaks-out-in-carlsbad, http://www.cnn.com/2014/05/14/us/san-diego-wildfire/

En vanaf mn balkonneke wachtend op mn diner gezelschap : dr is hier niks aan de Hans

2014 0514

Vandaag wel rook

2014_0514_1750562014_0515_142704

2014 0513

Auto heeft spijker in band

Lekke band verhaal

2014_0513_1105312014_0513_1304082014_0513_133130

22 mei 2014

Even nog over mn vehicle here.

Oh you do not want to ride an american motorcycle ? Than just have a car from Europe. Lief he. Mag ik met een Volkswagen Jetta 2.5 SE rijden. 3 weken lang...
Drie weken lang niet zelf in dn ollie roeien. Dit ding schakelt zelf. Je weet wel. P R N D S. Niet ? 2014_0522_085224Ik nou wel. De P is Park, de R niet van Race, maar reverse. De N is overbodig In de D is niet van duwen, hier kun je de pook nog naar rechts zetten en dan handmatig op en af schakelen. En de S is ook leuk. Das van sportief. Schakelt zelf terug als ik verkwistend gas geef. Wat rijd ik braaf thuis met mn peugeootje. Ooit als ik toe ben aan een nieuwe wordt het spannend voor wel of geen automaat. Ik houd het even op 1-1 uit respekt voor mijn eigen voiture, maar ik nijg naar 1-0 voor deze automaat.

2014 0513 /

Zaterdag 17 mei 2014

Even dacht ik nog dat het te heet is om hier met je motor rond te rijden. Ik werd meteen de les gelezen door twee groepen Harley fietsers (en zo) van wel 50 motoren. n bak herrie. jee man. That is quit impressive. Ze demonstreerden allemaal dat het onmogelijk is met deze temperaturen van boven 25gr te overleven in een degelijk motorpak. Dat laten ze allemaal gewoon thuis. Als ze het al hebben. Verderop bleek ik gelijk op te rijden met dit stelleke. Als ik ooit aan de Harley moet, dan wil ik er ook zo een. En ook dat bij de fiets horende helmpie met hetzelfde mooie blauw. Ik heb ze 3 keer naast me gehad. De laatste keer (bij alweer een foto maken uit het raampje) grapte hij vriendelijk naar me. Kweet niet wat, maar hij vond het wel goed. Waarna het groen werd en hij gas gaf en ik mn oordoppen miste. In ieder geval, dit is hier de gemiddelde outfit voor op een motor. Ik heb al een harley rijder gezien met een wetsuit aan op blote voeten.
Wat het geluid betreft, doe me die rode Indian maar. Dat is motor muziek. Zo kan het ook. (Deze fiets was trouwens helemaal bloedje nieuw ! Niks ouw meuk.)
Waar het over verstandig motor rijden gaat met echt goede motoren : 1-0 voor Nederland.

Dr is hier wel meer dat ik niet begrijp ...

Coronado Beach, ten westen van de Coronado Bridge, waar ik zometeen oostwaarts overheen ga knarren met mn steeds meer gewaarde 2,5 liter 6pitter

Dollars foto. Bezint eer ge pint ! Ik heb mn bankrekening thuis voor 9 euro per kwartaal opgewaardeerd, zodat ik geen kosten bij geld opnemen hoef te betalen. Aan mijn bank. Maar dan nog steeds aan de US bank. 3 dollar per geld opname. Dan maar meteen het maximum van $300. Allemaal twintigjes. Lelijkerts zijn het. 1-0 voor de euro.

De Coronado Bridge, van achter naar voren erover heen gereden. Terwijl het donker wordt, Met alle lampen van de San Diego Sky Line overal al aan.Wat een uitzicht. Schit ter end. En dan moet ik ook nog tussen de lijntjes rijden ...

Met dit hotel kamer uitzicht moet ik het 3 weken zien te doen [2014_0513_063647]

Hier mijn zwembadje. Lekker watertje. Vandaag 13 baantjes gedaan. En zie je dat bakkie acheraan. Dat water daarin is bijna heet. Wat heb ik het zwaar

Vanaf top parkeergarage bij werk. Rook. En het brandt. En flink. Lokale collega's hier zijn direct of indirect geraakt : Diverse zijn verplicht geevacueerd. Zoek maar naar "NBC San Diego fire". Voorlopig heb ik er geen last van. Ze zijn met enorm veel man en materieel (inclusief veel helicopters en blusvliegtuigen) op diverse plaatsen vol aan de bak om de brand in de hand !!! te houden.

Vandaag een dagje uit toeren geweest. Zie de fotoos. 't was weer goed voor een heleboel amerika ervaring ...

Zo, weer bij de grote haaienbak, @ zuid San Diego, daar waar Palm Avenue op het strand uitkomt. Zie je die golf naast mn oor ? Die soort hebben we thuis niet

Vrijdag avond 16 mei

Vrijdag avond na eten en een biertje vanuit San Diego terug naar het hotel.
Met enig oponthoud vanwege een alcohol controle door "America's finests". Heel veel pionnen, gewoon op de weg. Politie wagens methode roadblock opgesteld. Heel veel agenten, met lichtgevende vesten aan. Good evening sire, this is a DUI check. Did you had a drink this evening ? Please follow my finger from left to right and back ... OK sire, it is ok. Where are you from ? The Netherlands !? Ok. Have a nice evening Sire. En ik kreeg dat kaartje op mn dashboard gelegd, zodat zn collega's konden zien dat ik al goedgekeurd was. Op de achterkant : "Cost of a first time DUI : $15,649. En let op he, wij hollanders laten dan de komma weg !

Zaterdag 17 mei

Zaterdag tourist time : Rondje regio met mn VW Jetta knarren.

Met een ommetje langs het brandhout van enkele dagen terug. Het is hier dus zwart en kaal.

En dan langs de kust naar het zuiden ... 1-0 voor Californie

Zondag 18 mei 2014

foto trolley

Vandaag naar Mexico. Tijuana, net over de grens. Met San Diego Trolley, de rode tram/trein van de MTS, het Metropolitan Transit System. Er zijn 3 lijnen. http://www.sdmts.com/Trolley/Trolley.asp De blauwe gaat naar de grens met Mexico. Voor $5 retour. Das best goed. De ovchipkaart zelf kost eenmalig $2, meteen mee te kopen bij je eerste rit. Uit de automaat. Zonder handleiding. Want die is erwel, hij staat op ons aller internet. Vragen dus. En inchecken (Tab here). Zodat de kaart weet dat je betaalt hebt en m vandaag gaat gebruiken. De conducteurs hier zijn altijd met zn tweeen, groot, compleet uitgerust met kaart scanner, en full equipped belt including gun. Oftewel, gewoon agenten van "America's Finest", the San Diego police. Zowel op heen als terug reis werd ik gekontroleerd. Zwart rijden staat hier niet in het woordenboek.

En dan net de grens over, Tijuana in. Mexico !
Van mn toeristen boek wist ik dat ik lopend de grens over moet, de controle niks voorstelt, en dat het allemaal te doen is op Avenida da Revolucion. Volg de bordjes en je komt er. Los van de details : Het is nog waar ook. Je loopt er zo de mexikaanse gezelligheid in. Overal muziek, winkeltjes, kraampjes, wat terrasjes en restaurantjes, en behalve wat nog steeds vriendelijke obers die me met menukaart in de hand uitnodigen ..., niemand die me lastig valt. En geen toerist te bekennen ... Zie mn fotoos. Het wordt eerst nog leuk en daarna spannend. Ik moet ook nog terug, weer de grens over.

En hier mn gps track op google maps, bij Tijuana. De zwarte lijn van links naar rechts is de grens. de rode kronkel naar links onder is mijn wandeling in Mexico. De kronkel rechts onderaan is mn rit met het busje. De wat dikkere rode gebogen lijn vanaf Via Oriente naar zuid oost is waar ik gelopen heb in en naast de rij wachtenden. Het achterste dikkere stukje ervan is het omdraaien van het busje aan het begin van de rit.

Het avontuur van 2014

En dan nog een route naar huis bedenken. Via SeaWorld San Diego langs een lokaal vliegveldje. Ff wat pleentjes spotten. Dacht ik. Staat er dit autooke op de P. Hetgeen me inspireert om er zo meteen in juni een te huren voor onze vakantie rit daar door de regio Dan hoeven we geen hotels/motels/kamers meer te zoeken. Gewoon kamperen in het ding. Ook weer opgelost.

foto limo

De hele dag trip, uit en thuis

vrijdag 23 mei

Zo, vandaag even op en neer geweest naar SD, op zoek naar vakantie woonruimte voor na volgende week. Mijn diner bestaat vanavond uit supermarkt voer : een Shrimp Flavor Cup Noodles (water heet gemaakt in het koffieapparaat, 2x Kellogg's Nutri Grain Fruit Crunch, een walnuts containing "The Cookie By Double Tree" en een banaan na (die moet nog). Gisteren genoeg noodles gehad bij de chinees. Ik heb er maar 10% van op en toch genoeg. Ik had nog zo gevraagd naar een mixed plate met noodles, vegetables and some meet. And all just a little bit. Krijg ik me daar een bult groente loze noodles with pork. Inclusief TakeHome bak in zak. Die zak met volle bak had ik dus gisteren avond in de auto laten staan, en daar had ik vanmorgen weer spijt van Ff de rame ope he.

Oh ja, over het auto rijden hier. Moet ik nog uitleggen dat mn Jetta 2500 cc 6bak automaat met pienter pookje met S.. stand en cruise control rijdt als een speer ? You wanna know what it does in S, with the lights turning green ? Even when hill up ... Maar dan over de combinatie van de wegen en de rijstijl van de locals. Wat zijn wij een stelletje kneuters. Hier rijden ze netjes, er wordt niet getoeterd, allemaal gentlemans op zn engels (denk ik). En op de autowegen rijden ze gemiddeld geen 90 km/uur. Net terug van SD met de cruise op 120 km (met de stroom mee ...) wordt ik links en rechts soms zelfs fors ingehaald. Maar wel methode Keep your Lane ! ook zo een mooi principe. Met 30 mph speed difference een truck inhalen. Rechts erlangs he. En dat ergens op een van de 7 rijstroken. Tot aan de afrit. 2 of 3 stroken breed. En helaas inderdaad, toch nog soms een file !?!?! Alle strepen tussen de stroken altijd voorzien van katte oogjes. En overal hier in de regio winkelcentra met horeca gebouwd rondom ! heel veel gratis parkeerplaats. Alles bij de hans met 1x parkeren. En nog even dit : de hele regio is hier een grote tuin. Zonder rommel. Langs de highway/freeway staan dan ook bordjes "$1000 fee for littering".

Toen nog even watersport gebied Mission Bay doorgemobield naar Sunset Cliffs Boulevard in Ocean Beach. Zo een stukkie kust hebben we thuis niet.
En dan over de bult SD door oostwaarts. Dat levert een mooi downtown SD uitzichtje op.

Zaterdag 24 mei

Benzine tanken werkt hier ook anders

2014_0524_1004452014_0524_100539

Vandaag beestjes kijken aan het strand bij la Jolla. Getipt door collega John B. Dus vanochtend met de cruise op 65 en oa Mr J Cash http://www.youtube.com/watch?v=95mTRq8-S2Y op de radio over de Interstate 15 Express zuidwaarts. Voor een brabander was het heel acceptabel weer. Zwaar grijs bewolkt, beetje wind, boven de 20 gr. Dat heb je hier in SD naast de grote haaienbak. Best vocht in de lucht.

En JB had gelijk, het is hier aan de Pacific Mediteranian gewoon zoo. Er zwemt, zont, vliegt en loopt van alles rond : Zeehonden in verschillende soorten en maten, pelikanen, eekhoorns, dubbeldekkers, meeuwen (peoples enemy nr one in engeland), toeristen, mensen, surfers, duikers, kanoers enzovoort. En dat met gratis parkeren aan de boulevard (voor twee uur), en gratis toiletten en douches (oa voor de surfers). De Beach Boys komen hier toch maar vandaan http://www.youtube.com/watch?v=2s4slliAtQU. Net als de mama's en de papa's : http://www.youtube.com/watch?v=N-aK6JnyFmk

Zondag 25 mei 2014

Zondag 25 mei alweer. Vandaag in en op dit scheepje geweest. USS Midway. Nou ja, scheepje ? Drijvend vliegveld ! Wat een kanjer. 1000 ft long (305 m). Gebouwd tijdens WOII en in dienst gegaan in 1945. Ligt hier al sinds 1992. Laatste klus : vlaggeschip tijdens het pak slaag aan mr SH bij d'n ollie in de grote zandbak. Dat was thuis ook op TV :|

Maandag 26 mei 2014

Maandag 26 mei. Memorial day. Vandaag wordt niet gewerkt. Behalve door mij. Vanochtend dan. En vanmiddag in eigen hotel lekker broodje zalm en salade gehad. Ik ga ervoor om minder dan 10 kg aan te komen voor eind juni. Vanmiddag een mini sightseeing tour with some shopping gedaan. Met alweer een Starbucks koffie. Zojuist ge like d. Hee, dat doek nie zomaor he. Starbucks is gaaf. Lekkere koffie, small here is very big at home. It feels as a save and comfortable harbour. Jazz music, leather fauteuil. Relax . En straks vooruit maar weer met mn bolide naar Little Italy in San Diego. Pizza of lasagna at some pasta pipo's place. Have fun.

Na ondanks het fantastisch heerlijke mediterrane weer toch nog twee uur gewerkt achter de flaptop. En toen via nog wat vliegtuispotten naar Little Italy, voor di zuppa, lasagne e ghiaccio. Nel ristorante Spaggetteria. With swinging jazz again

Ge mot hier nie zuipe als da ge ginne bob bent, want dan bende zo wa aanders.

foto plizie auto

Het is blauw, blinkt, lijkt op een fiets, en dr valt zo teen en tander aan te bekijken. Heb je die voetsteunen gezien ? En dat voorwiel, gemeen ding man. Wowie ...

Ze hebben hier zelfs Cola Blauw

Kijk, dat is nog eens vliegtuigje spotten. 50 meter ? hooguit ! boven je hoofd, minder dan elke 5 minuten een. Tussen de palmbomen door, en dat over, zeg maar door, de woonwijk hier. Deze papagaaien plane is, heel toepasselijk, van SouthWest. Dit is vrijdag the place to be, want dan komt ons Caro er voorbij en aan.

Al bijna Las Vegas . Little Italy foto

Regent het bij jullie ? Och arm ...

Donderdag 29 mei 2014

Vanochtend mn rian lucht koffertje vol met kleren voor de was ingeleverd bij de Colony cleaners. Voor $28 dollar alles keurig gewassen, gestreken en op hangertjes ingepakt. Dat ga ik thuis ook doen >;-) Nog iemens een wasmachine nodig ?

Woensdag 28 mei

Motor fietsje in de parkeergaraga. Mooi blauw is niet lelijk. Let op de details >;-)

2014_0528_1232252014_0528_1233092014_0528_123333

Nog twee keer diner op kosten van de baas. Japs restaurant Hibachi Buffet werd het vandaag weer. Ik ben er vandaag voor de 2e keer. Mn favoriet. Binnen komen, tafel krijgen, zelf alles opscheppen, lekker goed eten, soep vooraf, bord vol chinees, zelfs met groente ! Toetje met fruit na. Gezellige keurige tent, keurige aziaatjes obers en oberinnekes, en nog betaalbaar ook : met fooi vandaag $16. Die wil ik nog wel eens.

Donderdag 29 mei 2014

Na het werk had ik een fastfood diner gepland : broodje Subway. Ook weer zo mooi geregeld. Parkeren tegen de voordeur ! En het bleek dus een Take Away Subway te zijn. De jongelui hier vinden het heel leuk om met die mister from the netherlands op de foto te gaan.

Dus het plan aangepast : broodje mee naar San Diego en daar picknicken in mn avond doel : Spanish Village, in Balbao Park. Waar ik dacht een legertje kunstenaars voor hun atelier buiten aan het werk te kunnen zien. Stond in ons boek. Geen kunstenaar gevonden. Maar wat een village. Past zo bij al het moois uit het spaanse Andalusie, zoals oa Granada, Cordoba en Sevilla. Prachtig.

Spanish Village. Niet denken dat A. Pick de Efteling zelf bedacht heeft . Moooooi hier. Koffie bij prachtig restaurant el Prado wordt door that very sweet and nice waitress nog eens bijgevuld. Volgende week herhaling. Misschien ga ik asiel aanvragen bij Arnold S.

En daar afsluiten in het enige en retepeperduur ogende restaurant The Prado with a cup of coffee. Dacht ik. Krijg ik van die allerschattigste jongedame bij de deur een leren bank aangeboden op het terras achter het restaurant, met uitzicht op hun Alhambra Granada tuintje ... Coffee ? Here you are... een beker koffie wat wij qua afmetingen thuis een pilsje noemen, en waarna me twee keer gevraagd wordt of ze mag bijschenken. En dat voor ruim 3 dollar = ruim 2 euro. Op mn leren sofa. Met live gitaarmuziek binnen ... Europa schaamt oe eige.
Next week's coffee corner, I, eh ...we ! will be there again. Fantastisch.

En dan deel twee van mn retourtje Balbao Park,
Ik ben benieuwd hoe ik mn geliefde peugeootje straks thuis ga ervaren. Altijd wel geweten dat je voor de allerbeste wegligging duits moet rijden. Mn 2,5l Jetta bracht me zojuist weer naar mn hotel, hoogst comfortabel, met op top de cruise op 80 (Mijl per uur !, 132 km/uur), want mr Jeremy bij de koffie had me verteld "Just go with the flow", dan is het altijd goed. En dan toch nog ingehaald worden. En zelf op rijstrook 6 van 7 die slak op 7 ! met 80 op de cruise rechts inhalen. Met grijns. Met mn voiture thuis had ik het netjes op 110 km/uur gehouden ...
Trouwens, die katteogen op de FreeWay lijntjes are rather bad for the tires, en dr liggen aardig wat auto onderdelen op ! en naast de lanes : van motorkappen, bumbers, kapotte banden en wieldoppen, plus wat er nog meer van autos kan afvallen. En dat met "$1000 fee for lithering" >:-)

Het thuisfront heeft laten weten dat er nog een uit juni 2013 stammende italiaanse verkeersboete / bekeuring van 125 euro is binnengekomen. Stelletje pasta pipo's. Ben benieuwd of ik daaropvolgend nog american traffic fees ga krijgen.

Vrijdag 30 mei

Goh, het is vandaag best wel heiig.

Het vertrouwde ! Subway is DE place to be for a personal customized echt broodje gezond. Zelfs die hebben ze hier dus ook.

En dan nog maar een werkdag te gaan hier. Tis omgevlogen. Ik heb wat geleerd, ik heb me nuttig gemaakt, ik heb m'n mening over de locals hier in positieve zin bijgesteld, ik heb me vermaakt, ik blijf me hier verbazen, en ver boven gemiddeld : dr zit een grote grijns op m'n smoel die er voorlopig nog niet af is . De collegee hier maken al opmerkingen over dat ze verwachten dat ik hier vaker zal zijn.

Op diverse manieren merk je dat Californie aardig milieu bewust is en dat het tijd wordt om "60% van de mensen is te dik" te verlagen. Dus ... doen ze een poging om de mensen on the bike te krijgen. Zie foto. Zie mijn eerdere foto van die blauwe bikes. Dn ene bike is dn andere niet. Geloof er niks van dat ze hier gaan fietsen. Trouwens, alles is te leren, ook fotoos maken met de cruise op 70 mph >;-). En ja hoor, vrijdag morgen, 30 mei tijdens mn auto ritje naar het werk maar liefst 1 wielren fietser gezien. Strak pakje aan, helmpje met achteruitkijkspiegeltje, rugzak. Hee, en gewoon op de autobaan he. Dappere trapper. Een !

De tussenstop van Caro . Nou, dan bende niet meer thuis !

Op 30 mei was ik er uitgewerkt, en kwam Caroline er ook

Op 31 mei hebben we mn auto ingeleverd en zijn we gaan logeren in onze bnb